Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Road and seaport master plans needed to solve economic bottlenecks: PM

Master plans for road and sea transportation should ensure harmonization between socio-economic development with national security, social welfare, and climate resilience.

Master planning for road transportation and seaport network in Vietnam is expected to have strategic significance and be able to solve current economic bottlenecks.

 

 Hanoi-Haiphong expressway. Photo: Pham Hung

The Government Office released the conclusion of Prime Minister Pham Minh Chinh in reference to the master plans for networks of road and seaports in Vietnam in the 2021-2030 period, with a vision to 2050.

 

Under the conclusion, Prime Minister Chinh requested the Ministry of Transport (MoT) to soon finalize five major master plans, including road, railway, seaports, airports, and inland waterway, while urging the ministry to ensure harmonization between socio-economic development with national security, social welfare, and climate resilience.

 

“Master plan for road transportation should strengthen linkage and connectivity between different transportation modes for greater efficiency,” stated the conclusion.

 

Chinh noted the seaports should be the hubs for goods and passenger transportation as the country aims to maximize the benefits of 3,000 kilometers of coastline. 

 

With this in mind, the PM expected priority would be given for seaports serving as international gateways, such as Lach Huyen in the northern city of Haiphong, and Cai Mep Thi Vai in Ba Ria - Vung Tau province in the south.

 

Both ports form a major economic corridor connecting Vietnam’s key economic centers, namely Hanoi and Ho Chi Minh City, to China and Cambodia.

 

According to Chinh, the government would diversify financial sources for transport infrastructure development, mobilizing funding from the state budget, government bond issuance, ODA, and the private sector.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ