Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Social insurance debts to be punished strickly

Businesses that evade paying social insurance premiums for workers should be punished more harshly, the deputy general-director of Vietnam Social Insurance, Do Van Sinh, said at a meeting on October 15.

Enterprises owing social insurance premiums and medical insurance have been multiplying in every locality and sector, especially private firms and household businesses, Sinh said.

According to the Ministry of Labour, Invalids and Social Affairs, about 16 million workers should have mandatory social insurance. However, only 11 million workers have registered to join the compulsory social insurance scheme.
 


The Viet Nam Chamber of Industry and Commerce estimates that as many as 150,000 firms are currently behind in paying social insurance premiums for their workers. And social and medical insurance debt has grown to VND11.5 trillion (US$542 million), as of August's end.

Some of the policy barriers had to do with social insurance interest rate levied on businesses delaying paying social security is much lower than the bank's interest rate, thus tempting businesses to use social insurance money to invest in other matters, Sinh said.

Social insurance authorities aren't allowed to fine violating firms, and lax inspection policies make it difficult to collect outstanding debts, he said. The Criminal Code does not include evasion of social and medical insurance payment, so criminal prosecution is not permitted in such cases.

Nguyen Thien Nhan, chairman of the Vietnam Fatherland Front, noted during the meeting that despite some progress, about 34 million workers still lack any form of social insurance protection, and about 27 million people lack health insurance.

The number of people under the voluntarily social insurance scheme has been particularly low, reaching only about 173,600 by the end of 2013.

Outside the Government and Party's efforts, social organizations play a key role in enhancing workers' and employers' awareness of the benefits of social insurance, Nhan said.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ