Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Trade ministry proposes special mechanism for steel industry

The total demand for steel in Vietnam’s manufacturing sector by 2030 would be $310 billion, which remains a huge market for the local steel industry, especially machine steel or high-quality carbon steel.

The majority of local steel producers are using obsolete technologies, which required special mechanisms to support the sector development for higher competitiveness and production capacity.

 Production of steel sheet in Siam Steel Vietnam. Photo: Hai Linh

 

The Ministry of Industry and Trade (MoIT) stressed the view in a report submitted to Prime Minister Pham Minh Chinh, noting an imbalance between the upstream and downstream of the steel industry in the 2016-2021 period.

 

According to the MoIT, the production of steel products such as galvanized steel sheets, steel pipe, alloy steel, or hot-rolled coil (HRC) is still dependent on imported materials.

 

At present, the domestic production capacity of steel billet is estimated at 27 million tons per year, of which that of  HRC is   7-8 million tons, but the sector has to import around 18 million tons of iron ore, and 6-6.5 million tons of steel scrap for production.

 

“This has hurt the competitiveness of the steel sector as domestic supply is not able to meet the demand, or the ability to produce special carbon steel products,” noted the ministry.

 

The ministry also pointed out the existence of low-capacity steel plants using obsolete technologies with high environmental risks.

 

“The fact that steel has been excluded from the list of price control products by the Government makes it hard for the authorities to control the domestic production capacity,” said the ministry.

 

Meanwhile, the steel industry remains key in providing input materials for manufacturing and processing sectors of mechanism, automobile, defense ministry, mining, and electricity, for which a clear strategy is essential for their development.

 

The total demand for steel in Vietnam’s manufacturing sector by 2030 would be $310 billion, which remains a huge market for the local steel industry, especially machine steel or high-quality carbon steel.

 

In its proposal, the MoIT called for the development of a large-scale steel complex focusing on the production of steel products of high demand.

 

“This would help the sector master core technologies for production, and eventually be able to produce diversified steel products to meet the demand of the manufacturing sector,” stated the ministry.

 

“Steel imports should be limited to those that are not produced domestically, such as those for shipbuilding or of high quality,” it said.

 

The MoIT also noted the necessity to set up more manufacturing plants for HRC, which currently make up a large proportion of the manufacturing sector.

 

According to the MoIT, Vietnam’s central region is suitable for developing large-scale steel projects, with numerous deep-sea sports, abundant renewables, and large land funds.

 

The Red River delta with a large population, high demand for steel consumption, and adequate transport infrastructure is also a potential location, despite its limited land funds.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ