Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Trade ministry to change calculation method for localization rate in automobile industry

Vietnam’s calculation of the localization rate should be consistent with international practices, which are based on the proportion of domestically generated value rather than the parts produced within the country.

Vietnam’s current calculation method of localization rate in the automobile industry is no longer suitable to the actual practice and clauses stated in free trade agreements (FTAs) that the country is a part of.

 Car production at Hyundai Thanh Cong plant. Photo: Viet Dung 

 

Deputy Minister of Industry and Trade (MoIT) Do Thang Hai gave the remarks in the ministry’s monthly press conference held on January 12.

 

“The calculation of localization rate based on auto parts and accessories produced in Vietnam, which was introduced in 2004, has now become obsolete, and required adjustment,” Hai said, noting the MoIT would cooperate with the Ministry of Science and Technology to make the necessary changes.

 

According to Hai, the current method does not fully reflect the value and technological contents of auto parts in a final product, adding different technologies and materials would result in a vast difference in value for the same type of car parts.  

 

The deputy minister noted Vietnam has been a member of new-generation trade agreements, including the ATIGA, CPTPP, EVFTA, or RCEP, in which all parties pledged to gradually reduce the tariff to 0% for imported car parts.

 

“In order to enjoy the 0% tariff and meet the required localization rate stipulated in each FTA, Vietnam’s calculation of such a rate should be consistent with regional and international practices, that is to base on the proportion of value generated domestically rather than the parts produced within the country,” he continued.

 

The Vietnamese Government targets the localization rate for cars of 30% in 2005 and 60% in 2010. However, the current rate remains modest at 10% for passenger cars, 40-50% for trucks, and 55% for buses.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ