Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

VCCI names 3 pillars as driving forces for Vietnam economy

It is a miracle that Vietnam still maintains positive GDP growth in the current crisis, showing the country has succeeded in realizing the dual target of both containing the pandemic and boosting economic growth.

Three pillars that serve as driving forces for Vietnam’s economy, including institutional reform, global integration and digital transformation, remain intact, according to Chairman of the Vietnam Chamber of Commerce and Industry (VCCI) Vu Tien Loc.

 VCCI Chairman Vu Tien Loc at the meeting. 

 

These are the key factors that could help create breakthroughs for the economy in the coming time, stated Mr. Loc at a conference discussing Vietnam’s economic prospects on November 24.

 

As the Covid-19 pandemic continues to wreak havoc in the world, including Vietnam, international organizations have all revised down their global economic forecasts, raising concern that the world is set for a long road of recovery.

 

However, during this context, the Asian Development Bank (ADB) in its latest Asian Development Outlook still expected Vietnam to deliver positive economic growth of 1.8% in 2020 and bounce back to 6.3% one year later.

 

While Vietnam’s economic outlook in the near term is bleak, the country is showing stronger resilience than most comparable economies, with the outlook over medium and long-term remaining positive, the report added.

 

Mr. Loc attributed such a positive outlook to the current global trend of trade, investment and production. “It is a miracle that Vietnam still maintains positive GDP growth, showing the country has succeeded in realizing the dual target of both containing the pandemic and boosting economic growth,” he noted.

 

The VCCI chairman added that, with a stable macro-economic environment, the Vietnamese government has been able to ensure all three requirements for growth, including stability, growth and connectivity.

 

Moreover, the government has timely provided support programs for the business community and people affected by the pandemic, Mr. Loc stated, but the most important issue is the people and enterprises’ resilience against unfavorable external factors.

 

According to Mr. Loc, this also showed the strong belief and positive sentiment of the public towards the country’s economic outlook. The recent signing of the Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP), the world’s largest free trade agreement, would also enhance such positive sentiment and reaffirms that global economic integration remains a key motivation for Vietnam’s economic growth, he asserted.

 

Institutional reform remains long-term solution for growth

 

Nevertheless, Mr. Loc suggested it is essential for the government to continue supporting the recovery of enterprises, especially as millions of people are now losing their jobs.

 

In addition to the first relief packages, an upcoming second one should focus more on fields that have high potential for growth but are struggling for dealing with the crisis, including aviation or tourism.

 

During the post-Covid-19 pandemic, these sectors would play a key role to support the economy, he noted.

 

While fiscal support and better credit access for enterprises are only short-term solutions, institutional reform and simplification of administrative procedures would be the long-term response to sustainable development, he stressed.

 

In this regard, Mr. Loc said there have not many improvements in Vietnam’s ranking in terms of business friendliness and competitiveness in the Southeast Asian region, therefore, a stronger focus on improving the business environment would be the most important support for economic recovery.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ