Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam Airlines set to receive U$173-million refinancing loan in July

Three commercial banks have committed to providing a combined loan sourced from the refinancing fund of the central bank.

The refinancing loan package worth VND4 trillion (US$173 million) set to be disbursed for Vietnam Airlines in late June or early July, Director of Vietnam Airlines’ Communication Department Dang Anh Tuan told local media, adding that the national flag carrier has completed all necessary legal procedures regarding this process.

 Vietnam Airlines is on the brink of bankruptcy. Photo: Kinhtedothi

 

Last year, the National Assembly ratified a resolution that allows the Government to work out a VND12-trillion (US$522 million) rescue package for Vietnam Airlines.

 

Under the plan, the Government has assigned the State Bank of Vietnam (SBV) to provide a refinancing loan worth VND4 trillion (US$173 million) at a 0% interest rate for Vietnam Airlines’ lenders.

 

The airline, in which the State currently holds an 86.19% stake via the Commission for State Capital Management (CSCM), also gets the permission to sell additional shares worth VND8 trillion (US$345.68 million) to existing shareholders to raise its registered capital.

 

Tuan said Vietnam Airlines is finalizing a plan for such share issuance, which is scheduled to complete in the fourth quarter of this year.

 

At the SBV’s press conference held on June 21, Director General of the SBV Department of Credit for Economic Sectors Nguyen Tuan Anh said three banks of Southeast Asia Commercial Bank (SeABank), Vietnam Maritime Commercial Bank (MSB), and Saigon-Hanoi Commercial Bank (SHB) have committed to providing a combined loan worth VND4 trillion (US$173 million) sourced from SBV’s refinancing fund. 

 

“All parties are actively negotiating for the soon conclusion of a credit contract so that the said amount could be disbursed in late June or early July,” Tuan added.

 

The move was seen as welcome news for Vietnam Airlines, following a recent report from the Ministry of Planning and Investment (MPI) that the airline is on the brink of bankruptcy with an overdue debt of VND6.24 trillion (US$272 million).

 

Vietnam Airlines estimated its losses in the first quarter to be at around VND4.8 trillion (US$209 million), a record figure in a quarter. The losses could even go up to VND10 trillion ($436 million) for the first six months of this year, stated the report.

 

As of March 31, Vietnam Airlines recorded negative undistributed after-tax profits of over VND14.2 trillion (US$618 million), higher than its registered capital of VND14.18 trillion (US$617 million).

 

The issue, it continues to persist, could lead to the delisting of Vietnam Airlines’ shares on the Ho Chi Minh City Stock Exchange (HoSE). On April 15, the HoSE has already issued a warning to the airline.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ