Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam Airlines' lenders get $173-million refinancing loan

The no-interest loan is aimed to help the state-owned airline mitigate negative impacts of the Covid-19 pandemic.

The State Bank of Vietnam (SBV), the country’s central bank, has given permission for lenders of the national flag carrier Vietnam Airlines to access a refinancing loan worth VND4 trillion (US$173 million) at a 0% interest rate before December 31, 2021.

 Vietnam Airlines receive support from the government to overcome Covid-19 crisis. Photo: Le Thanh

 

Such interest rate is also applicable for any extension for such loans, if any.

 

The bailout was materialized through the circular No.04/2021/TT-NHNN issued by the SBV to help the state-owned airline mitigate impacts of the Covid-19 pandemic as stated in a resolution adopted by the National Assembly last year.

 

Under the circular, the SBV’s refinancing loan is provided for credit institutions without requirement for guarantee assets, while the refinancing period would be upon the request from credit institutions in subject, but would not exceed 364 days, and the extension period is expected to be within 1,092 days.

 

Meanwhile, Vietnam Airlines, in which the state currently holds an 86.19% stake via the Commission for State Capital Management (CSCM), gets the permission to sell additional shares worth VND8 trillion (US$345.68 million) to existing shareholders to raise its registered capital. As such, the government would assign its investment arm State Capital Investment Corporation (SCIC) to buy Vietnam Airlines shares.

 

Setting price floor for air ticket

 

In a recent meeting with the Civil Aviation Authority of Vietnam (CAA), representative of the Vietnam Airlines proposed setting price floor and a hike for price ceiling for air tickets.

 

Under its proposal, the airline called for raising price ceiling by up to VND250,000 (US$11) for flight distance from 500 – 1,280 kilometers, while the minimum price for flight route of less than 500 kilometers would be VND414,000 (US$18) and up to VND917,000 (US$40) for those from at least 1,280 kilometers.

 

In another alternative, Vietnam Airlines suggested price ceiling should be at 35% of the price floor, ranging from VND560,000 (US$24.44) for flight of less than 500 kilometers to VND1.4 million (US$61) for over 1,280 kilometers.

 

If such proposal is materialized, airlines would not be allowed to offer promotion sales of super cheap air ticket or even with VND0.

 

“The move would help airlines to overcome this difficult period, while prices of air tickets in certain times have reached its bottom,” said the representative.

 

This is the second time that Vietnam Airlines proposed the use of price floor. In March 2017, the airline called for price floor of VND1.54 million (US$67) and price ceiling of VND4.2 million (US$183.25) for domestic flight routes.

 

The suggestion, however, met with rejection from the Ministry of Transport and cause heat discussion in the public.

 

Bao Viet Securities Company (BVSC) in a recent report expected the price for air ticket in 2021 could continue to be cheaper.

 

In the Covid-19 ravaged year of 2020, Vietnam Airlines posted a pre-tax profit of nearly VND11.1 trillion (US$482 million). The figure was significantly encouraging as the airline  estimated loss of VND14.4 trillion (US$626.3 million).

As the aviation industry was among the hardest-hit sectors by the pandemic, Vietnam Airlines operated around 96,500 flights in 2020, down 48% year-on-year. This resulted in decline of 51% year-on-year in the number of passengers to 14.23 million and a fall of 47% in the amount of cargo for transportation  to 195,000 tons.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ