Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam allows Laos to use seaports

With Vietnam’s assistance, Laos will be able to develop the maritime economics of Southeast Asia’s only landlocked country.

Vietnam will continue allowing Laos to use its seaports to support the neighboring country that it has “great” and “special” relations with.

 

Laos will be prioritized to use and develop wharf No.1, 2, 3 of Vung Ang Port in Vietnam’s central province of Ha Tinh that borders Lao Bolikhamsai and Khammouane provinces.

 

This will help Laos connect to the sea and realize its goal of becoming a regional logistics center.

 

 Vietnamese Prime Minister Pham Minh Chinh and Lao PM Phankham Viphavanh join the meeting in Hanoi on Jan 8. Photos: VGP

The support was reaffirmed at the meeting between Vietnam’s Prime Minister Pham Minh Chinh and his Lao counterpart Phankham Viphavanh in Hanoi on January 8.

 

Over the past years, Vietnam has facilitated the transit of goods to and from Laos and served the development of the East-West Economic Corridor.

 

Vung Ang Port, which facilitates cargo transportation from Vietnam to Laos, Thailand’s northeast, and Vietnam’s central region, is a deep-water port with an average depth of between 10-15 meters and capable to accommodate 50,000-dwt class vessels.

 

The sea trade route is significant for Laos to transform the land-locked country into a land link one and boost connectivity within the region and beyond.

 

The two PMs also discussed measures to boost the economic ties to be in line with the special relationship with the focus on infrastructure connection and transport (including railway, aviation, and waterways) typically with the Vung Ang-Vientiane railway project, the Hanoi-Vientiane expressway.

 

The seaport and the railway are among the mega projects to which both Vietnam and Laos attach great importance for both sides’ interests and the common drive.

 The two prime ministers witness the signing of an agreement.

 

On this occasion, the two countries signed eight agreements in security, border, economics, banking, education, health, and power.

 

In addition, the two PMs agreed to prioritize education, culture, sports, tourism, agriculture, e-commerce, digital transformation, and innovation.

 

Among those, education gains significant efforts with a cooperation program for 2021-2030. In 2021, Vietnam offered more than 1,200 sponsorships to Laos. Nearly 17,000 Lao students are studying in Vietnam, doubling that five years ago.

 

For further economic ties, the two government leaders suggested new policies to be suitable with their special relations, forming a stable and transparent legal framework and favorable business environment for trade and investment.

 

In 2021, the two-way trade rose 30% to US$1.3 billion in 2021 while Vietnam’s investment in Laos up 27% to $112 million. Vietnam has maintained the 3rd largest investor in Laos with $5.18 billion in 209 projects.

 

Currently, Laos is the largest recipient of Vietnam’s overseas investment. Major investment projects focus on energy, banking, industrial crops, and garment.

 

Vietnamese businesses strengthen linkages, form production and supply chains, and build brands of Vietnamese goods in Laos. They are working to build supply chains in processing and export of wood products; manufacturing and exporting rubber, coffee, cashew nuts, and textile products.

 

The Government of Laos strongly supports and facilitates Vietnamese enterprises. With eight pairs of international border gates, seven pairs of main border gates, and 18 pairs of secondary border gates, the trade activities as well as travel, import and export of goods between Vietnam and Laos are very favorable.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ