Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam c.bank ensures harmony in managing policy rates

The average mobilizing interest rates as of the end of July declined by 0.6 percentage points per annum against late 2019, creating conditions for lower lending rates.

The management of policy rates is part of the State Bank of Vietnam (SBV)'s responsibilities in pursuing its monetary policy’s objectives while ensuring fair benefits for depositors, banks and lenders, according to SBV’s Vice Governor Nguyen Thi Hong.

 SBV's Vice Governor Nguyen Thi Hong at the meeting. Photo: VGP

 

Ms. Hong shared the view at a monthly government press briefing on September 4, in response to a question related to enterprises, including contractors of build-operate-transfer (BOT) projects, that are facing difficulties in accessing preferential loans.

 

According to Ms. Hong, since the first Covid-19 outbreak in Vietnam, the SBV has been implementing measures to support the economy, including a reduction in policy rates, so that banks could lower their deposit interest rates. 

 

On March 13, 2020, the SBV issued Circular No.1 instructing credit institutions and foreign bank branches to structure their repayment periods, waive and reduce interest rates and fees, as well as maintain debt classifications in order to support customers affected by the pandemic.

 

The move has allowed those struggling with repaying existing debts to access new loans, Ms. Hong said.

 

The average deposit interest rates as of the end of July declined by 0.6 percentage points per annum against late 2019, creating conditions for lower lending rates, Ms. Hong noted.

 

At the meeting, Vice Minister of Transport Nguyen Ngoc Dong said many BOT investors have to mobilize capital from other sources to repay banks’ debts.

 

To date, the transport sector currently has 61 BOT projects, including 6 under operation and one under construction. The Covid-19 pandemic, however, has severely affected revenues of BOT projects, therefore, measures are needed to support BOT firms, stated Mr. Dong.

 

Since the beginning of the year, the SBV has slashed policy interest rates three times amid sluggish credit growth.

 

In the first six months of the year, Vietnam’s credit growth was estimated at 2.8% year-on-year, much lower than the 5.7% rate recorded in the same period last year.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ