Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam considers Swedish loans to build largest airport

A Swedish state-owned entity proposed a commercial loan of over US$1 billion for the construction of Long Thanh airport, the would-be largest of its kind in Vietnam.

Vietnam is considering Sweden’s loans to build Long Thanh International Airport and develop the air traffic control activities, according to Deputy Minister of Planning and Investment Vu Dai Thang.

 

 Illustrative photo.

Long Thanh International Airport is in need of huge investment capital, for which financial support from other countries, including Vietnam’s development partners such as Sweden, is very important, said Thang at a conference held last week discussing the financial mechanism for Long Thanh airport.

Once completed in Dong Nai province, Long Thanh airport would be the largest of its kind in the country.

 

Thang expected the Ministry of Planning and Investment to continue working with Sweden’s funds and enterprises on the detail of the loans for further consideration.

 

Sweden’s Ambassador to Vietnam Ann Mawe revealed that during the visit of Prime Minister Nguyen Xuan Phuc to Sweden in May, the two countries’ prime ministers discussed a potential loan for Long Thanh airport and air traffic control activities in Vietnam.

 

Ambassador Mawe expressed hope that Swedish financial institutions could contribute to the success of the project.

 

At the conference, state-owned Swedish Export Credit Corporation (SEK), proposed a commercial loan of over US$1 billion with interest rate of 4.2% per year, including a 1.25% of insurance fee for the loan, for the construction of Long Thanh airport. To be eligible for the loan, Vietnam is required to use 30% of the total investment capital to purchase Swedish technologies and equipment.

 

Under Vietnam’s socio-economic development plan in the 2021 – 2025 period, the country would need around US$150 – 200 billion to finance infrastructure development projects, including airports, seaports, railways and express ways, among others, Thang informed.

 

Under the plan, Long Thanh airport remains a key investment project for Vietnam, with a capacity of serving 100 million passengers and handling 5 million tons of goods a year, with total investment capital of US$16 billion, said Thang.

 

The short-term target of Long Thanh International Airport is to ease the overloading of Tan Son Nhat International Airport, and in long-term to become one of the region’s air transportation hubs.

 

Prime Minister Nguyen Xuan Phuc has assigned state-run Airports Corporation of Vietnam (ACV), the largest operator and operator of 22 commercial airports in the country, to conduct a feasibility study report for the first construction phase of the airport.

 

The project is scheduled to commence on 2020 and the construction process is slated to be completed by 2025.

 

During the first phase with investment capital of US$4.77 billion, the project is set to build a runaway, taxiways, a passenger terminal with capacity of 25 million passengers and a cargo terminal of 1.2 million tons of goods in a year, along with other supporting facilities.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ