Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam's Deputy PM assigned to take care of national power planning

Vietnam is working toward green growth with a significant increase in renewable energy to reduce the coal-led portion in the 2021-2030 period.

Deputy Prime Minister Le Van Thanh has been assigned to supervise the implementation of the national electricity planning and big projects.

 Vietnam's Deputy Prime Minister Le Van Thanh. Photo: VGP

Thanh will lead a committee with members being ministers and deputy ministers of Industry and Trade (MoIT), Construction, and deputy head of the Commission for the Management of State Capital at Enterprises (CMSC).

The committee is tasked with checking the building of the master plans and the execution of national power generation and distribution projects approved by the prime minister, mostly key projects that are essential to the economy.

It also monitors the power import, the development roadmap of renewable energy development, the building of infrastructure for the import of coal and liquefied natural gas (LNG), and the deals on coal and LNG import.

In addition, it works with local leaders to ensure the deadline of power projects, site clearance, and resettlement issues.

Master plan

As of 2020, the country’s total generation capacity is about 69.3 gigawatt (GW), including 16.5 GW of solar power (24% of the total capacity) and 0.6 GW of wind power, according to Vietnam Electricity (EVN).

In terms of the generation shares, more than half of Vietnam’s electricity generation came from coal in 2020. The country’s reliance on coal-fired power remains heavily to meet rapidly increasing electricity demand. Meanwhile, hydroelectric generation is also significant as the country is home to a number of large rivers, including the Mekong. Non-hydro renewable sources such as wind and solar made up 5% of Vietnam’s electricity generation in 2020.

 Vietnam's power mix for years. Graph created by the US Energy Information Administration (EIA)

In April 2021, Vietnam released the draft National Power Development Plan VIII (PD8) for 2021-2030 and its vision to 2045.

Under the draft PDP 8, Vietnam plans to increase solar capacity to 18.6 GW and wind capacity to 18 GW by 2030.

The draft PDP 8 expands wind and solar capacity and increases their shares in the country’s generation mix. It also prioritizes enhancing grid infrastructure to ensure a stable operation with a higher share of renewables.

Expanding non-hydro renewable capacity will likely help Vietnam become less dependent on coal, reduce carbon emissions, and increase electricity generating capacity to meet the country’s growing electricity needs. With its strong emphasis on renewables, the draft PDP 8 departs significantly from previous plans, which relied heavily on hydropower, coal, and natural gas sources, according to the US Energy Information Administration (EIA).

Vietnam is expecting a significant increase in offshore wind power, according to international law firm Watson Farley & Williams.

In the planning, Vietnam also prioritizes grid development. Grid priorities include building more high-voltage transmission lines and expanding grid infrastructure, which would help ease grid congestion and integrate renewables.

As a matter of fact, Vietnam’s underdeveloped grid hampers these capacity additions. The country needs new transmission and distribution infrastructure to accommodate capacity additions and to transmit electricity to where it’s needed. The government recently adopted new legislation that improves and prioritizes grid development.

“Grid improvement is a major issue in Vietnam and both MoIT and EVN are aware. It is one of the biggest issues for curtailment risks,” said Watson Farley & Williams.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ