Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam H1 GDP growth drops to decade-low on Covid-19

Manufacturing and processing remained the driving force of the economy in the first six months with an expansion of 4.96% year-on-year.

Vietnam’s GDP has expanded 1.81% year-on-year in the first half of 2020, the lowest six-month growth rate in the past 10 years, dragged down by the growing impacts of the Covid-19 pandemic and global uncertainties, the General Statistics Office (GSO) has announced.

 Data: GSO. Chart: Ngoc Thuy. 

 

In the second quarter, the country’s GDP growth is also estimated at a 10-year low of 0.36%.

Duong Manh Hung, director of the GSO’s System of National Accounts Department, told VnExpress the country’s GDP growth of 1.81% in the first half of the year was even lower than GSO’s least optimistic growth scenario.

As the government prioritizes the fight against the pandemic to economic growth, a positive economic growth rate in the January – June period indicates strong efforts of both the government and the whole society to maintain business operations while combating Covid-19, said the GSO in a quarterly report released Monday.

In the January – June period, the sector of agriculture, forestry and fishery increased by 1.19%, contributing 11.89% to the overall growth; the sector of industry and construction rose by 2.98%, contributing 73.14%; and the service sector climbed by 0.57%, contributing 14.97%.

In the industry and construction sector, the industry expanded 5.28% year-on-year in the second, significantly lower than the 10.45% growth rate of Q1/2019 and contributing 1.89 percentage points to the overall growth.

Manufacturing and processing remained the driving force of the economy in the first six months with an expansion of 4.96%, along with whole sale and retail with a growth rate of 4.3%, finance – banking and insurance with 6.78%.

Regarding the structure of the economy during the first half of the year, the sector of agriculture, forestry and fishery made up 14.16%; the sector of industry and construction accounted for 33.44%; the service sector represented 42.04%; and product taxes less subsidies on production accounted for 10.36%.

In terms of GDP use during this period, the final consumption rose by 0.69% against the same period of last year; accumulated assets grew by 1.93%; trade balance of goods and services shrank by 2.23%.


The growth target of 6.8% for this year, thus, has become unrealistic in this current crisis, which would required growth rates of over 10% in the last two quarters, Hung from GSO commented.

The International Monetary Fund (IMF) has forecast Vietnam's economy to grow 2.7% this year, the highest in Asia.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ