Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam parliament OKs to bail out carrier Vietnam Airlines

The State Bank of Vietnam would provide refinancing loans for Vietnam Airlines to maintain current operation.

Vietnam’s National Assembly (NA) on November 17 approved the government’s proposal to help national flag carrier Vietnam Airlines ease the Covid-19 fallout.

 Vietnam Airlines is facing a huge loss as a result of the Covid-19 pandemic. Photo: Pham Hung. 

 

Under its resolution, the NA agreed to allow the State Bank of Vietnam (SBV), the country’s central bank, to provide refinancing loans for Vietnam Airlines to maintain its operation.

 

At the same time, Vietnam Airlines, in which the state currently holds an 86.19% stake via the Commission for State Capital Management (CSCM), gets the permission to sell additional shares to existing shareholders to raise its registered capital.

 

As such, the government would assign its investment arm State Capital Investment Corporation (SCIC) to buy Vietnam Airlines shares.

 

The resolution urged Vietnam Airlines to put in place measures to reduce losses and ensure operation as the Covid-19 pandemic persists.

 

Previously, Vietnam Airlines proposed the government provide refinancing loans worth VND12 trillion (US$518.57 million) to the airline, including a loan of at least VND4 trillion (US$172.85 million) with preferential interest rates. The bank also suggested that it could sell stake worth VND8 trillion (US$345.68 million) to existing shareholders. In this case, the SCIC could be the agency to buy this amount of shares.

 

Since the beginning of the year, the Covid-19 pandemic has caused severe impacts on Vietnam Airlines’ business operation, resulting in accumulated loss of VND10.5 trillion (US$453.71 million) in the first nine months of 2020, VnEconomy reported.

 

As of September 30, the airline’s working capital was also significantly reduced from VND1.74 trillion (US$75.15 million) to VND802 billion (US$34.64 million). Additionally, its total asset value of VND76.45 trillion (US$3.3 billion) shrank to VND62.37 trillion (US$2.69 billion).

 

Notably, its own equity plunged from VND18.6 trillion (US$803.57 million) to VND6.6 trillion (US$285.13 million), while Vietnam Airlines’ payables as of September 30 reached VND55.76 trillion (US$2.4 billion), 8-times higher than its own equity.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ