Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam takes new tax step to stimulate car market

The move would help support the development of local supporting industries, particularly the automobile manufacturing and assembling in the 2019 – 2023 period.

The Vietnamese government has agreed to remove import tariffs for auto parts and accessories, which are currently cannot be manufactured domestically.

 Vietnam removes import duties for auto parts not manufactured domestically.

 

The decision, set to take effect from July 10, is part of the government’s Decree No.57 dated May 25, 2020 on amending and supplementing a number of articles of the Decree No.125 on export duty schedule, preferential import duty schedule and lists of commodities and their flat tax rates, compound tariff and “out-of-quota” tariff rate, aiming to increase the localization rate and enhance the competitiveness of Vietnam’s automobile industry. 

 

In order to qualify for this new policy, enterprises must provide sales contract of auto parts with local auto manufacturers and/or assemblers, those that are given operation license by the Ministry of Industry and Trade.

 

Moreover, enterprises should have business license related to production of auto parts and accessories, as well as have their own car production facilities in Vietnam.

 

The review period for preferential tariff treatment for enterprises are from January 1 – June 30 or from July 1 – December 31, annually.

 

For parts and accessories that only require basic processing, rather than a thorough process to become final products, would not be entitled to the 0% tariff rate. 


Local auto manufacturers previously voiced concern over the insufficient support from Decree No.125 for the automobile industry, as it failed to create considerable advantages for domestic cars over imported ones from other ASEAN countries. 

The auto parts manufacturing sector in Vietnam currently enjoys incentive policies for investments, but such incentives are not remarkably attractive compared to other sectors, leading to low localization rates. 

Moreover, domestically produced auto parts are also facing fierce competition from imported products in ASEAN, which are having zero import tariff under the effect of the ASEAN Trade in Goods Agreement (ATIGA). 

Monthly data from the Vietnam Automobile Manufacturers Association (VAMA) revealed car sales in Vietnam are reported at 64,100 units in the first four months this year, down 36% year-on-year.

 

Sales of domestically assembled cars reached 40,574 units during the period, down 33% compared to the same period of last year, while imported completely-built-units (CBUs) totaled 23,526 units, down 40%. 

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ