Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam’s automotive supporting industries stay behind regional peers

Vietnam’s automotive industry is lagging around 30 years behind neighboring countries such as Thailand, Indonesia and Malaysia.

Vietnamese enterprises in the automotive supporting industries are lagging behind regional peers in terms of output and quality, according to Do Thang Hai, deputy minister of Industry and Trade.

 

 Overview of the conference. Source: VGP.

Hai made the statement at a conference discussing the opportunities for local companies participating in the global automotive value chain on November 28.

 

A report from the Industry Department under the Ministry of Industry and Trade (MoIT) stated the capacity of the local supporting industries has been improved over the past few years, leading to an increase in localization rate in certain types of transport vehicles that are assembled or produced domestically.

 

For example, light and medium trucks of up to seven tons are those with the highest localization rate at 55% and meet 70% of domestic demand, while passenger buses of more than 10 seats have a localization rate from 20% to 50%, meeting nearly 90% of the local demand.

 

Most of the world’s major automobile manufacturers are present in Vietnam, including Toyota, Honda, Ford, among others, leading to a number of satellite producers and auto parts suppliers investing in Vietnam.

 

Such a trend has led to an increase in number of enterprises operating in the automotive supporting industries in the country, the report asserted.

 

However, for passenger cars of under nine seats, the localization rate is 7 – 10%, much lower than the target of 60% set in 2010, and the average 65 – 70% of countries in ASEAN, and especially in the case of Thailand, it is nearly 80%. 

 

At the conference, Hai also addressed other shortcomings of the local automotive supporting industries, including the obsolete technologies and equipment, low product quality but at high prices, enterprises’ low capabilities to participate in the domestic automotive production chain.

 

According to Hai, as Vietnam’s automotive industry lags around 30 years behind neighboring countries such as Thailand, Indonesia and Malaysia and huge challenges remain for Vietnam to catch up with.

 

He stressed the prerequisite for Vietnam is a well-developed automotive assembling and manufacturing sector, which would open up market for companies in the supporting industries to become suppliers and join the automotive production chain.

 

Moreover, the automotive industry must continue to integrate in the regional and global value chain, while attracting investment in the sector to enhance competitiveness of local companies.

 

“There must be close cooperation among government agencies, the business community and related institutions. The MoIT will strive for further development of Vietnam’s supporting industries in the coming time,” said Hai.

 

The Industry Department suggested each province/city play a more active role in drafting their own policies for the supporting industries.

 

For the time being, the MoIT is expected to work with the banking sector to provide preferential loans for companies in the supporting industries until 2025.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ