Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam targets to have 5,000 kilometers of expressway by 2030

With huge investment capital required to realize the target, the transport ministry is responsible for finalizing legal framework to help attract greater investment capital for transport infrastructure development.

In the next ten years, Vietnam targets to have at least 5,000 kilometers of expressway from around 1,200 kilometers that have already been built throughout the country.

  Newly-built Ring Road No.3 (section Mai Dich – South Thang Long) in Hanoi was opened for traffic on October 11. Photo: Pham Hung. 

 

Deputy Prime Minister Trinh Dinh Dung made the remarks at a conference held on December 24, discussing the targets for the Ministry of Transport (MoT) next year.

 

During the 2011-20 period, Vietnam has built 1,074 kilometers of expressway, taking the total figure to 1,163 kilometers.

 

“However, the government’s target of having at least 2,000 kilometers of expressway in 2020 has not been fulfilled, and is pushed back until early 2022, or one year behind the schedule,” noted Mr. Dung.

 

Mr. Dung expected the 2021 to be a key milestone for the MoT, for which the ministry is tasked with preparing investment plan for transport infrastructure development in the next four years.

 

In the past five years, Vietnam expected to build over 600 kilometers of expressway, however, it took the country two years to complete the investment procedures and only three years left for construction.

 

“For the next government term, we have to address this issue and complete all administrative procedures right in the first year,” Mr. Dung suggested.

 

To realize the 5,000 kilometer-expressway targets by 2030, Vietnam will need huge investment capital. The Eastern North- South expressway project stretching from Hanoi to Can Tho alone has already cost over VND300 trillion (US$10 billion).

 

“The utmost priority for the MoT at the present is to finalize legal framework to help attract greater investment capital for transport infrastructure development,” stated Mr. Dung.

 

For existing expressway projects, Mr. Dung urged the MoT to work with the Ministry of Planning and Investment to speed up the construction process for soon operation.

 

In 2021, the MoT set public investment plan worth VND46 trillion (US$1.98 billion), focusing  on major transportation projects, including the North-South expressway, Ben Luc – Long Thanh expressway; My Thuan – Can Tho expressway phase 1.

 

Deputy PM Dung noted huge investment capital would be required for urban railway projects in major cities, which could amount up to US$80 billion for 16 urban railway routes in Hanoi and Ho Chi Minh City.

 

“With budget constraint, the MoT should continue to call for the participation of private investors and help address concern of enterprises during the process,” he suggested.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ