Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam trade ministry proposes opening petroleum retail market for foreign firms

Under the revised regulation, local oil and petrol traders are now allowed to transfer their stakes to foreign investors but foreign ownership should not exceed 35%.

Vietnam’s Ministry of Industry and Trade (MoIT) has proposed the government to allow foreign investors to join the local petroleum retail market, local media reported.

 Vietnam trade ministry proposes opening the petroleum market for foreign enterprises.

The move is part of the revised version of the government's Decree No.83 on petrol and oil trading, which has been submitted to the government for approval.

 

Under the revised regulation, local oil and petrol traders are now allowed to transfer their stakes to foreign investors but foreign ownership should not exceed 35%.

 

According to the MoIT, the timing of opening the market for foreign investors has been considered thoroughly, particularly as petroleum products are strategic that directly affect national energy security.

 

The MoIT said since Vietnam’s entry to the World Trade Organization (WTO) in 2007, the country did not commit to open the domestic petroleum retail market in order to support the development of local firms. After 13 years, Vietnam has now opened its doors to foreign investors in the majority of fields, including electricity, aviation and oil.

 

The MoIT referred to foreign participation in a number of major state firms with government approval, including PetroVietnam Oil Corporation (PVOil) at 35%, Binh Son Refinery and Petrochemical (BSR) at 49%, and Petrolimex at 20%. Foreign holdings have helped significantly improve their respective corporate governance.

 

A senior official from the MoIT told Thanh Nien the foreign ownership limit set at 35% would restrict the influence of foreign investors to domestic firms, especially regarding veto rights. Meanwhile, this limit would help local firms to attract capital, technologies and acquire high level of corporate governance.

A shareholder with a share of 36% or more has veto power in a Vietnamese company.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ