Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Global oil crash exerts little impact on Vietnam’s budget revenue

In this year's state budget plan, revenue from crude oil is predicted at VND35.2 trillion (US$1.5 billion), accounting for 2.3% of the total.

As revenue from crude oil only accounts for 3% of Vietnam's state budget collection, a sharp decline in global oil prices has little effect on the country’s revenue, according to Vo Thanh Hung, director general of the State Budget Department under the Ministry of Finance (MoF).

 Vo Thanh Hung, director general of the State Budget Department under the Ministry of Finance (MoF). Source: MoF. 

 

However, as the state budget plan is based on oil prices projected at US$60 per barrel, a plunge in oil prices would no doubt negatively affect budget revenue, said Hung.

 

According to the official Hung, there has been a significant change in Vietnam’s structure of budget revenue. While revenue from crude oil accounted for 13% of total budget revenue in the 2011 – 2015 period, the rate fell to 4% in 2016 – 2018 and 3.2% in 2019.

 

In the budget plan for 2020, revenue from crude oil is predicted at VND35.2 trillion (US$1.5 billion), accounting for 2.3% of the total and down VND11.6 trillion (US$493.56 million) from the actual revenue in 2019.

 

Taking into account a broad picture when the state budget is expected to take a blow from the Covid-19 pandemic, Hung said the situation requires measures to mitigate potential losses.

 

For the oil and gas industry, oil producers still have long-term contracts in the upcoming six or seven months, so short-term fluctuations of oil prices would have little to no impact.

 

In fact, Vietnam is a net oil importer, therefore, lower oil prices would be a beneficial for the economy and relieve pressure on the business community, Hung said. The MoF would continue to monitor the situation to assess its impacts on the economy, he added.

 

In the future, the MoF would increase the share of domestic revenue in total budget revenue, which could go up to 84% in 2020 from 68.7% in the 2011 – 2015 period, Hung added.

 

The MoF is committed to keeping a steady stream of revenue, which could be realized by improving the business environment and reforming administrative procedures, timely addressing concerns of people and enterprises, Hung stressed.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ