Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnamese airlines increase fees to cope with Covid-19

The resurgence of Covid-19 outbreak is hurting local airlines again this year.

A number of Vietnamese airlines have simultaneously increased fees amid the fresh outbreak of the novel coronavirus that the move would help them improve service quality, especially the operation of the ticketing system.


 Vietnam Airlines is among carriers facing difficulties due to the fourth wave of Covid-19. Photo: Vietnam Airlines

Increase fee to improve service quality


Specifically, from May 9, Vietnam Airlines, Pacific Airlines, Vasco, and Bamboo Airways increased system administration fee to VND350,000 (US$15.2)-VND450,000 (US$19.5) per domestic flight including value-added tax, an increase of VND100,000 (US$4.3) per flight. 


Bamboo Airways, the novice air carrier, applied the fee from VND370,000 (US$16) to VND460,000 (US$20) for groups and from VND320,000 (US$13.9) to VND410,000 (US$17.8) for individuals, from May 10.


Local experts believed that the move of the airlines is aimed at offsetting the impacts of the disease. 


“The fee hike is completely normal when the airlines have to cope with the re-emergence of Covid-19,” Dr. Nguyen Huu Duc, a Vietnamese traffic expert, told Hanoitimes


Under the current difficult situation, it is imperative that airlines try to save themselves. So, even know that any plan has the potential for both success and failure, but still, they have to try,” said Duc.


Some airlines are facing difficulties, even going bankrupt. It is time for air carriers and passengers to shoulder together the consequences brought by the pandemic, according to the traffic expert.


“It is necessary to let the market mechanism decide. If passengers find the increase acceptable, then they continue to use the service. Otherwise, the airlines have to consider other options,” Duc said.


However, the hike of fees implies many risks. “This is, in fact, a way to increase airlines revenue to offset the damage caused by the pandemic. It could bring short-term benefit for the airlines,” local economist Ngo Tri Long told Hanoitimes. 


However, the new move can negatively affect domestic consumers. “How will the quality of service be improved?” he questioned. “It is still not clear.”

Service quality - the only reason for the increase


In a surprise move, on May 14, the Civil Aviation Authority of Vietnam (CAAV) proposed removing price caps for domestic air routes operated by more than three air carriers. 


“The removal of the ceiling prices will help increase the competition among the airlines,” the CAAV noted in its report to the Ministry of Transport.  


From a lawyer’s view of point, Mai Thi Thao, Deputy Director of TAT Law Firm, said that, with such a proposal, the cost of airfare would certainly increase, leading to the hike in prices of tours and other services. 


“This is not good for consumers and eliminate the competition among local airlines,” Thao told Hanoitimes.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ