Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnamese enterprises face risks of being acquired at low prices

Under the severe consequences of the pandemic, local enterprises are put into a more vulnerable position and become easy target for foreign companies.

As the disruption to global supply and value chains could not be immediately addressed amid the complicated progression of the Covid-19 pandemic, Vietnamese enterprises are facing the risks of being acquired at under market prices, according to Minister of Planning and Investment Nguyen Chi Dung.

 Data: FIA. Graphic: Nguyen Tung. 

 

The situation comes as a direct result of M&A activities which are set to intensify in the coming time, Dung noted at a national online conference on May 9.

 

Countries, especially those heavily impacted by the pandemic, are looking at measures to reduce their reliance on one single market, Dung added.

 

Such a trend causes foreign-invested companies to restructure their sources of input materials and look for new investment destinations based on new criteria of cost-efficiency, safety and sustainability, Dung said.

 

Under the severe consequences of the pandemic, local enterprises are put into a more vulnerable position and become easy targets for foreign companies looking to penetrate the Vietnamese market.

 

Instead of taking time to register new establishments, there have been cases of foreign investors investing via capital contribution at local firms, a practice also known as merger and acquisition (M&A).

 

Data from the Foreign Investment Agency (FIA) under the Ministry of Planning and Investment revealed in the first four months of 2020, while the number of fresh FDI projects in Vietnam declined by 9.1% year-on-year, projects received capital contribution from foreign investors soared 32.9% year-on-year to 3,210, representing a 3.3-time increase compared to freshly-licensed ones, but with only US$2.48 billion, down 65.3% year-on-year in value.

 

Among the 3,210 projects, the foreign investors contributed capital to around 2,600 with a combined value of US$1.6 billion, but did not result in increases of the target companies' registered capital. They also invested in other 580 companies and lifted their capital bases by US$900 million.

 

China, Japan and South Korea made up 40% of total projects with foreign capital contributions in Vietnam. Japan claimed the first spot in terms of value with US$743 million, followed by South Korea with US$365 million, Singapore (US$333 million) and China (US$230 million).

 

The manufacturing and processing sector attracted the most attention from foreign investors, with 822 projects worth over US$1 billion, while wholesale, retail and transportation vehicles reparation stood right behind with 1,000 projects for US$500 million.

 

At the conference on May 9, Chairman of the Vietnam Chamber of Commerce and Industry (VCCI) Vu Tien Loc added foreign investment funds and companies are looking to buy Vietnamese enterprises on the edge of bankruptcy, especially those in the real estate and retail sectors.

 

Loc proposed a temporary halt of M&A activities during the pandemic, saying this would help protect local companies.

 

However, FIA Head Do Nhat Hoang told VnExpress that such measures should only be applied to core enterprises, not at a large scale.

 

Many countries in the world are facing a similar issue as Vietnam, when investors are taking advantage of plunges in stock values to buy enterprises with high potential for cheap prices.

 

Most recently, the Japanese government has put Toyota, Sony and 516 other firms on a “national security” list to prevent them from being acquired by foreign investors, reported the South China Morning Post.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ