Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam to benefit from China’s reopening

China's border reopening will positively impact many Vietnamese enterprises' business activities.

Vietnam's exports will benefit from the reopening of Chinese borders from January 8, according to local experts.

 Container trucks wait for customs clearance at Kim Thanh No.2 international border gate in Lao Cai Province. Photo: Quoc Khanh

As China is Vietnam's largest importer, the reopening of the market in early 2023 will smooth the export of farm produce, seafood, fibers, cement, rubber, steel, textiles, and others. 

 

General Secretary of the Vietnam Fruit and Vegetable Association Dang Phuc Nguyen said Vietnam’s businesses are looking forward to China’s reopening after a long time of strict Covid-19 restrictions.

“The resumption will help shorten customs clearance of goods at border gates and seaports, especially the staples obtain “export visa” to the Chinese market like dragon fruit, passion fruit, banana, and durian,” he said.

 

Businesses in the cement industry also hoped that China's move would help revive construction activities, promote infrastructure investment, boost cement demand, and present more opportunities for companies to increase exports again.

 

The easing restrictions would also help rubber exporters remove exporting barriers while increasing export prices thanks to China's high demand for rubber to serve its tire production. 

 

Similarly, China is the largest consumer of Vietnam’s fiber, the recovery of the market will lead to an increase in yarn demand, then help Vietnamese exporters increase revenues.

 

In its latest report, Agribank Securities JSC (Agriseco) noted that Vietnamese companies are expected to benefit from China reopening its doors and resuming flights between the two countries.

 

During China's shutdown, Vietnamese producers struggled with shortages of raw materials, rising input costs, and goods stuck at the borders. 

 

In addition, with the reduction in freight by more than 50% compared to the beginning of 2022, the recirculation of merchandise and smooth import of raw materials will help improve the production and commercial activities of local companies.

 

Businesses operating in mechanical engineering, textiles, footwear, electronics, and automobiles will also capitalize on the move by China. In addition, the prices of some input materials, including iron and steel, cement, and metals, may increase again when demand recovers, said the report.

 

Sharing his views on export prospects, Tran Thanh Hai, the Deputy Director of the Import-Export Department under the Ministry of Industry and Trade, said the bilateral trade between December 2022 and January 2023 would surge, especially Vietnam's exports of vegetables, fruits, and seafood and rice to China are expected to increase thanks to the rising demand during the Lunar New Year.

 

From December 2022, China started to relax Covid-19 prevention and control measures, and the economic opening is expected to be complete in the second quarter of 2023, he added.

 

“In general, this will have a positive impact on many Vietnamese enterprises,” Hai emphasized.


The Ministry of Industry and Trade said that in the first 11 months of 2022, bilateral trade reached US$162 billion, compared to $165 billion in 2021. China remains Vietnam's second-largest export market behind the US.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ