Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam’s 2020 growth seen at 3%: StanChart

Further monetary and fiscal support in the second half of this year could push growth closer to the government’s target of 4-5%.

Vietnam’s 2020 growth is expected to slow to a multi-year low of 3% on soft external demand as global headwinds are likely to weigh on growth, offsetting domestic outperformance, Standard Chartered Bank has said in a note.

The bank’s forecast is higher than that of the International Monetary Fund at 2.7% and lower than that of the Asian Development Bank at 4.1%.

 Orders for Vietnam's garments have dropped. Photo: Quynh Tran/VnExpress


“Growth is likely to rebound in the second half of the year (H2) driven by the strength of the domestic economy; global headwinds are likely to partially offset this.

Vietnam’s dependence on the global economy is the second highest in ASEAN after Singapore; its trade-to-GDP ratio of 198% is among Asia’s highest, driven by electronics exports. We expect 3% growth in Vietnam in 2020; further monetary and fiscal support in H2 could push growth closer to the government’s target of 4-5%,” said Chidu Narayanan, economist for Asia, Standard Chartered Bank.

According to the latest macro-economic report, Vietnam’s manufacturing and services sectors are likely to recover and be the main growth driver in H2. The manufacturing sector growth is estimated at roughly 1.5% in 2020, with its contribution to growth declining by around 1.8 percentage points. The services sector’s contribution to growth is likely to fall to 0.5 percentage points from 2.8 percentage points in 2019.

Construction activity is expected to decline on subdued sentiment and declining FDI. However, public infrastructure investment is likely to be stronger than in the past 18 months, driven by government stimulus. A slowdown in tourism and related activity are likely to weigh on consumption, which is projected to pick up in H2 following the reopening of the economy, but to remain below 2019 levels.

Standard Chartered’s economists anticipate Vietnam’s trade to pick up in H2 as global demand recovers, but a recovery to pre-Covid levels is unlikely. Demand from China should support a pick-up in both exports and imports near-term; however, subdued global demand is likely to impact trade growth. The bank expects trade balance to remain in surplus this year as lower imports offset soft exports.

The study forecasts FDI inflows to Vietnam to decline this year on heightened uncertainty and depressed investment sentiment globally, totaling US$13 billion. Government measures should support FDI inflows in H2, the bank said.

In addition, the sustained relocation of low-tech manufacturing to Vietnam amid geopolitical tensions should partly offset subdued sentiment, supporting FDI inflows.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ