Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam National Economic Advisory Council sees GDP growth at 3 – 4% in 2020

For this year and early 2021, the PM expects fiscal deficit and public debt could widen by an additional 3–4 percentages of GDP to provide more support for enterprises.

In the current context, the National Advisory Council on Financial and Monetary Policies expected Vietnam’s GDP growth to hover around 3 – 4% this year, lower than the parliament-mandated 6.8%, according to Prime Minister Nguyen Xuan Phuc.

 Prime Minister Nguyen Xuan Phuc said Vietnam's GDP growth this year could be in range of 3 - 4%. Photo: VGP. 

 

The government would strive to keep inflation below 4%, Phuc said at a meeting of the council on July 9.

 

Phuc requested government agencies to devise long-term plans to support economic growth from now on until 2021, focusing on mobilizing additional resources to support businesses and people affected by the Covid-19 pandemic.

 

For this year and early 2021, Phuc expected credit growth to be over 10%, while fiscal deficit and public debt could widen by an additional 3 – 4 percentages of GDP to provide more support for enterprises.

 

The government’s objective is to protect the business community and avoid the collapse of production in priority fields, Phuc stressed.

 

Previously in the meeting, some experts suggested the government to expand the fiscal stimulus package, which currently stands at VND180 trillion (US$7.8 billion), especially for the aviation industry and boosting domestic consumption.

 

Economist Tran Du Lich said the implementation of the government’s supporting programs remains slower than expected, while the duration of the support should be longer as some labor-intensive industries would start feeling real Covid-19 pain in the third quarter of this year.

 

Sharing the same view, economist Bui Duc Thu said supporting enterprises is a long process and should include measures to restructure the business community, in turn contributing to greater economic resilience.

 

Upon hearing suggestions from experts, the PM asked the banking system to continue reducing interest rates as a way to ease the burden for enterprises and the people, and save potential expenditure from the organization of conference or workshop for more urgent needs.

 

The Ministry of Finance (MoF) is responsible to issue other tax and fee reductions, waiving or deferring tax payments.

 

Referring to the target disbursement amount of VND700 trillion (US$30 billion) of public investment this year, Phuc called for stronger measures from ministries, provinces/cities in realizing this task.

 

While the domestic market of 100 million people would be a priority for the economy at the moment, Phuc said drastic measures are needed to avoid losing international markets.

 

For the immediate future, substantial administrative reforms and a better legal framework would be key to create a favorable business environment capable of competing with regional and international peers, Phuc said.

 

According to Phuc, this is significant for Vietnam to attract private and foreign investment capital. As more and more countries around the world are turning to foreign direct investment (FDI) as a solution to boost economic growth, Vietnam must not stay behind in this race, Phuc stressed.

 

Missing the opportunity when there is a regional and global FDI shift would be a big mistake, Phuc added.

 

Nevertheless, Phuc said as Vietnam is pushing for economic recovery, it is vital to avoid a Covid-19 resurgence, with the country having gone nearly three months without any new Covid-19 cases in the community.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ