Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam's disbursement of ODA funds more than triples y/y in H1

The disbursed amount, however, remains significantly lower than expected.

Vietnam’s disbursement of official development assistance (ODA) funds in the first half of this year stood at VND7.42 trillion (US$318.92 million), equivalent to 13.1% of the year's plan and being 3.6 times the figure recorded in the same period last year, according to Tran Xuan Ha, vice minister of finance.

 Vice Minister of Finance expected faster disbursement progress of ODA funds in the remaining months of 2020. Photo: MoF. 

 

Despite improvements, the disbursement rate remains significantly lower than expectation, Ha said at a conference on June 25.

 

Without strong measures to speed up the process, a slow disbursement of public investment funds and also that of the ODA could have serious consequences on the government’s efforts to stabilize macro-economic conditions, eventually affecting the prospects of realizing socio-economic targets, Ha stated.

 

Truong Hung Long, director of the Department of Debt Management and External Finance under the Ministry of Finance (MoF), attributed the Covid-19 impacts, among others, to a delay in the implementation of ODA-funded projects.

 

Specifically, most ODA-financed projects would require the import of equipment and machinery abroad, or the mobilization of foreign experts, engineers or consultants, Long added, saying all these activities have been suspended during the Covid-19 outbreak.

 

Additionally, changes in ODA policies, slow site clearance process, contractors’ limited capacity, disputes between project owners and contractors, are among notable issues preventing a faster ODA disbursement.

 

Long said the MoF would continue to cooperate with other government agencies and provinces/cities in addressing bottlenecks during the ODA disbursement process.

Low disbursement rate could lead to additional costs and higher commitment fees for the government, which are charged by a lender to a borrower for an unused credit line or undisbursed loan. 

More importantly, there could be potential contract disputes between project owners and contractors, affecting Vietnam’s credibility, Long added. 

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ