Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam's factory activity continues recovering

Anecdotal evidence suggested that success in bringing the Covid-19 outbreak under control in Vietnam had helped lead to a recovery in customer demand.

The Vietnam Manufacturing Purchasing Managers' Index (PMI) posted 51.8 in October, down marginally from 52.2 in September, but still signaling an improvement in the health of the sector as business conditions have now strengthened in two successive months, according to Nikkei and IHS Markit.

 

A reading of the 50 neutral mark indicates no change from the previous month, while a reading below 50 indicates contraction and above 50 points to an expansion.

 

Improving operating conditions were noted in the consumer and intermediate goods sectors. On the other hand, investment goods firms posted a deterioration, amid further falls in both output and new orders.

 

Anecdotal evidence suggested that success in bringing the Covid-19 outbreak under control in Vietnam had helped lead to a recovery in customer demand.

 

As a result, new orders increased solidly for the second month running, subsequently feeding through to a similarly-paced increase in production to that seen for new business.

 

Meanwhile, new export orders were unchanged amid some demand weakness in markets where the virus continues to cause problems, notably in Europe.

 

Greater output requirements encouraged manufacturers to take on extra staff in October. Employment increased for the first time since January, though at only a marginal pace amid ongoing signs of spare capacity. 

 

Higher output requirements also led to a second successive monthly increase in purchasing activity, although stocks of purchases decreased as inputs were used to support output growth. 

 

The Covid-19 pandemic continued to cause issues in supply chains during October. Suppliers' delivery times lengthened to a greater extent than in September. Alongside the direct impacts of the pandemic, shortages of materials and poor weather conditions reportedly contributed to delivery delays.

 

Material shortages led to accelerating cost inflation, with input prices increasing at the fastest pace since August 2018. The passing on of higher input costs to customers resulted in a second consecutive rise in selling prices. 

 

Firms were generally confident that output will increase over the coming year amid optimism that the virus will remain under control. 

“The Vietnamese manufacturing sector started the final quarter of the year on a solid footing, according to the latest PMI data. This should continue as long as Covid-19 remains under control in the country,” said Andrew Harker, Economics Director at IHS Markit, which compiles the survey. "The most pleasing aspect of the latest survey was a return to growth of employment for the first time since before the pandemic hit as workloads start to justify rising staffing levels.”

 

"A positive end to the year could set the economy up nicely for a strong recovery to kick in during 2021," he concluded.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ