Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

HCM City to try out public bicycle system from August

As planned, all bicycles will be equipped with smart, GPS-equipped locks operated via 3G, 4G and 5G connections, or Bluetooth.

Vietnam’s southern metropolis, Ho Chi Minh City (HCM City), will trial a public bicycle sharing scheme in downtown areas from August in an effort to limit private vehicles.

Under the scheme, called Mobike, as much as 388 bicycles will be parked at 43 docks in Districts 1 and 3, the heart of HCM City, ready for people to borrow.

The 43 bike docks will be set up along sidewalks and bus stations around District 1, and along Dien Bien Phu and Vo Thi Sau streets in District 3, where the city is studying priority public bus lanes. Each dock will have ten to 20 bikes.

As planned, all bicycles would be equipped with smart, GPS-equipped locks operated via 3G, 4G and 5G connections, or Bluetooth. Users will have to install the Mobike app on their phones before scanning and searching for the nearest bike dock.

 Mobike bicycles for test run in District 1 in October 2020. Photo: Ha Giang

Each bicycle will have a unique ID card, so that operators can monitor vehicle whereabout and who is using it through a central software system. The smart locks will also send an alarm signal if they are opened by force.


During the 12-month pilot, each bicycle will be rented out at a proposed fee of VND10,000 (US$0.43) per hour and half that amount for 30 minutes.

Users will pay fees for 15-minute, 30-minute, and 60-minute rides or subscribe to daily, monthly, quarterly, and annual membership.

In the initial phase, bicycle-sharing users are expected to ride the bikes on the same lane with other vehicles.

After assessing the efficiency of the system after the 12-month trial phase, the municipal authorities will consider connecting it to the public transport systems.

In the future, the municipal Department of Transport will research on opening a bicycle lane or widening streets for bikes.

HCM City currently has almost nine million registered private vehicles, including 825,000 automobiles and 8.12 million motorbikes, according to its Department of Transport.

Since 2016 it has been considering measures to limit private vehicles in the downtown to ease congestion. It plans to spend VND393 trillion (US$16.93 billion) over the next decade to improve public transport and limit the use of private vehicles, in which VND47.7 trillion will come from the state budget while the rest from private sectors or Official Development Assistance.

The municipal authorities also have plans to develop an integrated application for all users of metro, public bikes, and public buses, with a goal of providing the locals appropriate public transport service anytime and at any place.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ