Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi metro’s safety evaluation expected to be completed in December

Hanoi's authorities are requested to spend more time handling the remaining issues, especially, the safety of the Cat Linh-Ha Dong urban railway.

The Ministry of Transport will strive to complete safety evaluation and hand over to Hanoi’s authorities the Cat Linh-Ha Dong route urban railway project, the first of its kind in the city, by late December, Kinh Te & Do Thi quoted Minister of Transport Nguyen Van The as saying at a governmental meeting on October 28.

The minister said around ten French experts in charge of the safety assessment of Cat Linh-Ha Dong urban railway project would tentatively arrive in Hanoi by mid-November.

Meanwhile, China Railway Sixth Group, the EPC contractor, will try to complete the conditional acceptance for the metro line and the Ministry of Transport will make every effort to put the project into commercial operation before the National Party Congress begins, scheduled to take place in the first quarter of 2021, Mr. The said.

 Test run has been conducted on Cat Linh-Ha Dong urban railway since March 2019. Photo: Kinhtedothi.vn

He added that the Chinese contractor has imported 99% of equipment needed for the project, and their installation is now 97% complete. However, the contractor has not provided all safety certificates for equipment installed and the consortium tasked with safety evaluation has not been able to complete the job.

The Ministry of Transport has proposed that the consortium, comprised of French firms Apave, Certifier and Tricc, grant the project a temporary safety certificate so it can start commercial operations soon.

Apave-Certifier-Tricc said earlier this month that a complete evaluation could take another six months, which means the line will not become operational until next year, even though Prime Minister Nguyen Xuan Phuc has set a year-end deadline.

PM Phuc suggested that ministries and Hanoi city must spend more time handling the remaining issues, especially, the safety of the Cat Linh-Ha Dong urban railway, which is a political task that the investor and Hanoi city must attach special importance to.

Work on the Cat Linh-Ha Dong metro line began in 2011 and was originally scheduled for completion in 2013. But several hurdles, including loan disbursement issues with China that were only resolved in December 2017, have stalled it for years.

The line eventually entered the testing phase in March with all 13 cars carrying out trial runs on both lines. The ministry wanted commercial operations to begin at the end of April, but this deadline too was missed.

Project costs have more than doubled from the original VND8.8 trillion (US$378 million) to VND18 trillion (US$774 million), according to state auditors.

The line now has 1% work remaining, mainly exterior finishing. When complete, the country’s first metro line will run 13 kilometers from Cat Linh station in downtown Dong Da district to Yen Nghia station in southwest Ha Dong district.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ