Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam eases grip on car import

As Vietnam is deepening global economic integration, competition is inevitable, which leads to the government's decision to ease restrictions on car import.

The Vietnamese government took a significant step in easing restrictions on car import after removing the requirement for vehicle type approval (VTA).

 Illustrative photo.

 

The move is regulated in Decree No.17, which was issued on February 5 to revise a number of clauses in Decree No.116 -- effective in 2017 -- regulating conditions and licenses for automobile manufacturing, assembling, importing, maintenance, and warranty businesses.

 

VTA was the main restriction leading to a plunge in the number of imported cars to Vietnam from late 2017 to early 2018 as countries with large volumes of car shipments to Vietnam, including Thailand and Indonesia, do not grant such a certification.

 

In addition to removal of VTA requirement, Decree No.17 also simplifies customs clearance process for imported cars by reducing the frequency for quality control process for shipments of the same car models. The move would help reduce time for customs clearance and expenses for car imports.

 

Decree No.116 was considered a non-trade barrier to control the number of cars imported into Vietnam, especially after the ASEAN Trade in Goods Agreement (ATIGA) took effect in the beginning of 2018, eliminating automobile import tariffs.

 

However, as car importers started getting VTAs, the number of imported cars into Vietnam has risen sharply, leading to fierce competition between domestically-assembled car producers and importers.

 

Over the past few years, the Vietnamese government has been providing supportive policies for the development of the domestic automobile industry. However, as the country is further integrating in global economy, competition is inevitable and Decree.116 could only restrict the wave of imported cars in a short period of time and was not a long-term solution.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ