Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam H1 exports to EU may decline 8% if Covid-19 pandemic lasts till June

The bloc’s travel restriction, however, would not impact trade relations between Vietnam and the EU in the immediate future.

Vietnam’s exports to the EU in the first and second quarters of 2020 could decline 6 – 8% in case the Covid-19 pandemic lasts until June, according to the Ministry of Industry and Trade (MoIT).

 Illustrative photo. 

 

During these periods, the country’s major export staples, including computers, phones and parts could face a plunge in export volume due to input shortages and low demand.

 

This came as a result of the EU’s decision to close external borders for 30 days in a bid to slow the Covid-19 pandemic, a representative of the MoIT was quoted by the Government Portal, insisting this is not a lockdown.

 

The bloc’s travel restriction, however, would not impact trade relations between Vietnam and the EU in the immediate future as it only applies to individuals, not the movement of goods.

 

However, such anti-virus measures would no doubt slow the export procedures, from transportation, customs clearance, to distribution, in turn disrupting economic activities.

 

Additionally, demand for non-essential goods from the EU market, including phones, garment, footwear, wooden products, which are Vietnam’s major export products to the bloc, could all decline, except for agricultural products.

 

The Covid-19 pandemic could also affect the volume of goods exported to the EU via air transportation as airlines are canceling flights to the region.

 

The MoIT expected tightening measures to prevent the spread of the pandemic could delay the signing of new export orders in the future between Vietnamese enterprises and their EU partners, and restrict the movement of experts and workers.

 

Under this circumstance, the MoIT forecast a gloomy trade outlook between Vietnam and the EU in 2020, which may be partially offset by the enforcement of the EU – Vietam Free Trade Agreement (EVFTA) by the end of 2020.

 

The EU is one of Vietnam’s largest trade partners with turnover of US$56.45 billion in 2019, up 1.11% year-on-year, in which the latter exported goods worth US$41.54 billion and imported goods worth US$14.9 billion.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ