Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam may lose out on FDI without sufficient infrastructure development: PM

The country is in need of superior reform solutions to ensure its business environment capable of competing with regional and international peers, said Prime Minister Nguyen Xuan Phuc.

Vietnam may lose the appeal for foreign direct investment (FDI) to India, Indonesia, Thailand, or Malaysia, if the country falls short of necessary infrastructure, among other conditions, according to Prime Minister Nguyen Xuan Phuc.

 Prime Minister Nguyen Xuan Phuc warned Vietnam may lose out on FDI without sufficient infrastructure development. Photo: VGP. 

 

The country is in need of superior reform solutions to ensure its business/investment environment is capable of competing with regional and international peers, Phuc said at a government meeting on July 2.

 

According to Phuc, Vietnam should take advantage of the fact that there have been no new Covid-19 cases over the last two and a half months to drive a faster economic recovery.

 

Nevertheless, the Covid-19 impact on Vietnamese economy has been more tangible in the second quarter as the GDP growth in the April – June period hit 30-year low of 0.36%.

 

In the first half of 2020, Vietnam’s GDP expanded 1.81% year-on-year, the lowest growth rate over the last 10 years, while major driving forces of the economy such as exports, consumption and tourism have been on the decline.

 

In this situation, the economic recovery has become a more urgent task, Phuc stressed.

 

At present, Phuc pointed to investment, exports and consumption as the three pillars for Vietnam’s economic growth, adding these three components need to accelerate to drive the economy forward.

 

Additionally, Vietnam should continue to maintain stable macro-economic conditions, in which monetary and fiscal policies should be managed flexibly to stimulate growth, he stressed.

 

Regarding measures to boost economic growth, Phuc reiterated public investment was a key measure. However, the disbursement rate of public investment and official development assistance (ODA) in the first six months remained at only 33% and 10% of the plan, respectively.

 

In 2020, the Vietnamese government targets to disburse VND700 trillion (US$30 billion) for public investment. If fully disbursed, this would be an efficient solution to create a driving force for growth in the remaining six months and into early 2021.

 

Stronger and more drastic measures are required to fully disburse the said amount, Phuc stated.

 

The government would transfer public funds, including ODA, from provinces/cities or sectors with slow disbursement to other better-performing provinces/cites and sectors, Phuc warned.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ