Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam to commence North-South express railway construction in 2028-2029

By 2050, Vietnam would have a network of 25 railway routes with a total length of 6,354 kilometers.

Vietnam plans to construct the Hanoi-Vinh and Nha Trang – Ho Chi Minh City, the first two sections of the North-South express railway project in the 2028-2029 period.

  The North-South express railway is set to be completed by 2050. Photo: Lam Anh

 

Minister of Transport Nguyen Van The unveiled at the conference marking the launch of railway planning for the 2021-2030 period, with a vision to 2050, on November 1.

 

“In case the project is approved in this Government term [2021-2026], the ministry would focus on design and site clearance so that the construction works can start from the 2028-2029 period,” The added.

 

Along with the first two sections, Vietnam would prioritize the construction of certain railway routes connecting major seaports that serve as the country’s international gateways in the northern city of Haiphong and the southern of Ba Ria – Vung Tau; connecting Ho Chi Minh City and Cantho, and international destinations of China, Laos or Cambodia.

 

Given the expectation that the North-South express railway would be completed by 2050, Vietnam would have a network of 25 railway routes with a total length of 6,354 kilometers, including those starting from Hanoi, Ho Chi Minh City, or connecting between seaports, industrial parks, and economic zones.

 

This would consist of seven existing railway routes with a length of 2,440 kilometers and nine new routes of 2,362 kilometers.

To realize those goals, The noted total investment capital until 2030  estimated at VND240 trillion (US$10.5 billion) would be needed and sourced from the state budget, private sector, and other legal funds.

 

The planning also expects the railway sector to carry a total freight of 11.8 million tons, or 0.27% of the total, and handle a passenger volume of 460 million, or 4.40%.

According to The, this is the first time that Vietnam carries out five transportation planning of aviation, road, railway, inland waterway, and maritime simultaneously.

So far, the Government has approved three, namely road, railway, and maritime, while the remaining two are in the final stage of completion.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin tài trợ