Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnamese aviation firms in dire need of Gov't aid

The support policies need to be practical and useful.

Local air carriers have an overriding need for another bailout package from the Government as they have been struggling with the Covid-19 pandemic for a long time, according to Assoc. Prof. Dr. Nguyen Thien Tong, an aviation expert.


 

“The consecutive waves of the Covid-19 pandemic hit the last hope of local airlines and they are in dire need of rescue to overcome the brink of bankruptcy,” Tong told The Hanoi Times.


In the latest draft report related to the performance of local businesses submitted to the Prime Minister, the Ministry of Planning and Investment warned of the insolvency of aviation enterprises. 


Vietnam Airlines, the national flag carrier, estimated its loss in the first quarter to be around VND4.8 trillion (US$209 million) and may reach VND10 trillion (US$436 million) in the first half of the year. Currently, the national airline’s overdue debt of VND6.24 trillion (US$269.4 million) could bring it to the verge of bankruptcy.


“Banks stop providing loans for Vietnam Airlines due to the slow disbursement of the Government rescue package worth VND12 trillion ($523 million),” the ministry added.


Budget carriers such as Vietjet Air and Bamboo Airways are also predicted to face more difficulties as they have used up all financial resources to keep their businesses afloat. Vietjet Air is in need of VND10 trillion (US$436 million) for sustaining its business.


The aviation industry is forecast to continue facing difficulties this year and local aviation businesses are gradually running out of financial resources to maintain operations, the ministry noted. 


Tong said in addition to making aviation rescue decisions, the regulatory authorities should determine how to rescue effectively. 


“We will consider assisting them in terms of finance or preferential policies. But I think the support level should be based on the tax amount they paid to the State coffers in 2019, immediately before the Covid-19 pandemic broke out in Vietnam,” he said.


“The tax amount paid by an airline to the State is the expression of that airline's role in the economy. Rescuing airlines in this regard is the most appropriate and fair thing to do," Tong said.


Dau Anh Tuan, Director General of the Legal Department under the Vietnam Chamber of Commerce and Industry (VCCI) said the support policies need to be practical and useful as well as fast-tracked.


“We shouldn’t wait for local business to be on the verge of bankruptcy to offer supporting policies,” he told The Hanoi Times.


To remove difficulties for businesses, the ministry has requested the Government, through the State Bank of Vietnam, to approve a 4% supporting interest rate on bank loans granted to airlines in the 2021-23 period. 


The ministry proposed the Ministry of Transport extend the 50% discount policy on fees for services of aircraft take-off and landing, and flight control, as well as applying the minimum price of zero dong for specialized aviation services until the end of 2021.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ