Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam car market ranks fourth in Southeast Asia

Vietnam's localization rate for passenger cars of under nine seats is 7 - 10%, much lower than the target of 35 - 45% set for the car industry 20 years ago.

Vietnam’s car market ranks fourth in the Southeast Asia in terms of sale s volume and domestic production capacity, according to Asean Automotive Federation (AAF).

 Source: AAF, VAMA, TC Motor. Chart: Hai Yen. 

 

The AAF complied the data provided by automobile associations from countries in the region, except for Timor Leste, Laos and Cambodia, VnExpress reported.

 

In 2019, the region posted a combined sales volume of new vehicles at 3,458,482, down 3% year-on-year, in which Indonesia is the largest market with over one million units sold, followed by Thailand with around 22,500 less.

 

Malaysia came third with over 600,000 units, but this country’s car sales are still 1.5 times more than Vietnam’s.

 

Declines in the sale volume of Indonesia (-11%) and Thailand (-3%) were the main reasons leading to a slight decrease in the number of the region.

 

Among countries with positive growth rates in car sale numbers, Myanmar and Vietnam recorded the highest with 25% and 9.4%, respectively.

 

Meanwhile, Thailand was named at the top spot in domestic car production capacity. The localization rate in the country is currently over 80% and is an attractive option for car manufacturers from Japan, the US and Germany in search for destination for car manufacturing plant.

 

As the largest car market in Southeast Asia, Indonesia has been an attractive alternative for Thailand, however, the former remained far behind the latter in terms of production capacity.

 

The last two years witnessed a sharp increase of car imports from Thailand and Indonesia into Vietnam, mainly because the ASEAN Trade in Goods Agreement (ATIGA), which took effect in the beginning of 2018, eliminates automobile import tariffs for models with localization rate of over 40%.

 

After 20 years of setting target for localization rate of 35 – 45% for the automobile industry, Vietnam is still way off the target, with the rate standing at 7 – 10% as of present for passenger cars of under nine seats.

 

Vietnam’s major automobile manufacturers Thaco Truong Hai, TC Motor and Toyota Vietnam mainly import car parts for domestic assembling. The incursion of VinFast, a subsidiary of Vingroup, in 2017 is expected to be a major boost for the domestic automobile industry in the long term.

Vietnam eases grip on car import

Vietnam eases grip on car import

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ