Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam urged to look beyond Asian markets for FDI amid Covid-19

Vietnam should take advantage of being the second country in Southeast Asia to sign a free trade agreement with the EU to attract FDI from Europe.

As of present, the majority of foreign direct investment (FDI) and foreign indirect investment (FII) inflows to Vietnam are from Asian countries. Vietnam, therefore, should look for other markets as the Covid-19 epidemic is wreaking havoc in the region, with EU being an attractive option, Kinh te & Do thi quoted an expert as saying.

 Data: GSO. Chart: Ngoc Thuy. 

 

In addition to a long break from the Lunar New Year Holiday, the Covid-19 epidemic is one of the main reasons leading to a decline of 23.6% year-on-year in FDI commitments to Vietnam in the January – February period, which stood at US$6.47 billion, data from the Foreign Investment Agency under the Ministry of Planning and Investment has shown. 

During the period, disbursements of FDI projects in the country totaled US$2.45 billion, representing a decline of 5% year-on-year.

 

Nevertheless, inflows from Vietnam’s major FDI partners such as China, South Korea, Hong Kong and Japan are still growing in the two-month period. Out of 73 countries and territories investing in Vietnam in the period, Singapore took the lead with US$4.12 billion, China came second with US$720.4 million, while the third place belonged to South Korea with US$425.4 million, followed by Hong Kong, Taiwan and Japan.

 

However, things could change dramatically in March as those economies are still struggling to contain the deadly coronavirus, said the expert.

 

With the EU – Vietnam Free Trade Agreement (EVFTA) in place, Vietnam becomes an attractive destination for European investors, which is particularly significant as most countries in the Southeast Asian region do not have a similar deal with the EU.

 

However, as Member of the European Parliament Iuliu Winkler openly said a trade deal with ASEAN is the bloc’s “long-term ambition”, and the EVFTA is the first step towards this target, the two sides are predicted to eventually set for such a trade deal. 

 

The deal would inevitably diminish Vietnam’s advantage as the EU’s FTA partner. It is, therefore, vital for Vietnam to utilize the current “golden period”, when a potential EU – ASEAN trade deal is still on papers, to penetrate EU market and attract FDI from European investors, the expert suggested.

 

Meanwhile, experts from Hanoi-based lender BIDV said the impacts of Covid-19 on FDI inflows to Vietnam would only be temporary. While Vietnam is effectively containing the epidemic, the contrasting situation in other countries could push investors in China and its territories such as Hong Kong and Macau to move to Vietnam.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ